המכון ללימודי רוחניות

054-7701538

למה אנשים הסובלים מחרדה צריכים ללמוד להציב גבולות?

כתבות אחרונות

חפשי באתר

איך להציב גבולות לאנשים בצורה בריאה

תחזרי איתי לבית הספר היסודי לשיעור גאוגרפיה, זוכרת איך הסבירו לנו במפה שלכל מדינה ומדינה יש גבולות, הגבולות האלה שמרו על הטריטוריה של כל מדינה.

 כשגדלתי לא הבנתי למה בעבודה הבוס מעמיס עלי המון עבודה, למה המשפחה שלי הייתה נכנסת למרחב האישי שלי ומתערבת כל הזמן, או למה אני מתקשה לומר "לא" לבקשות של אנשים אחרים.

אנשים רבים אמרו לי שזה קורה לי בגלל שאין לי "גבולות". 

אז שאלתי את עצמי, מה זה בכלל גבולות?

 חשבתי כמו שלימדו אותנו בבית הספר,  גבולות זה כמו גדר או חומה שמרחיקה אנשים מהבית שלך, אבל האמת גבולות הם אינם ברורים כמו גדר או חומה הנראים לנגד העיניים של כולם, גבולות זה הדרך שלנו לטפל בעצמנו, כאשר אנחנו מבינים איך להציב גבולות בריאים אנחנו יכולים לשחרר טינה, כעס, דיכאון, וחרדות המצטברים בגלל שהגבולות שלנו נדחקו במשך הרבה זמן.

מה זה להציב גבולות?

אנחנו מדברים על הצבת גבולות כל הזמן אבל מה זה אומר בעצם? קרלה מארי מנלי פסיכולוגית קלינית במחוז סונומה אמרה- " גבולות הם ההפרדות שבני אדם צריכים- נפשית, רגשית ופיזית כדי להרגיש בטוחים, מוערכים ומכובדים". ז"א גבולות עוזרים לנו לזהות מה נוח לנו ומה לא.

למה חשוב להציב גבולות בריאים?

כאשר לא מכבדים את הגבולות האישיים שלנו באופן תמידי, זה עלול לגרום לנו להצפה רגשית לתחושת ייאוש מתמשכת,חרדה, ואפילו לטראומה. 
בנוסף גבולות בריאים הם הבסיס ליחסים בריאים עם עצמי- כי הרי אם אין לנו גבולות בריאים אנחנו נישאר כועסים, עצובים, לא מוערכים, נרגיש גם תחושה של ניצול.

כמה מהסימנים הנפוצים ביותר לכך שגבולות שלך זקוקים לתשומת לב:
  1. את לא מקבלת את הצרכים שלך כי את נוטה לפחד מעימותים ומריבות עם אנשים.
  2. לעיתים קרובות את מרגישה חוסר כבוד ע"י אנשים אחרים. 
  3. התנהגות חביבה כדי למצוא חן ולקבל אישורים מאנשים.
  4. עיסוק בהתנהגות חסרת כבוד שפוגעת באחרים.
  5. לומר "כן" כדי לרצות אנשים.
  6. פחד מדחייה ונטישה גורם לך לקבל פחות ממה שמגיע לך.
  7.  את עושה מה שאת רוצה כדי לספק את הצרכים שלך- מתוך המחשבה ואמונה שגבולות לא חלים עליך.
  8. לפלרטט עם מי שנמצא במערכת יחסים.
  •  

5 טיפים איך אפשר להתחיל להציב גבולות בדרך הנכונה?


  • 1. זיהוי ונתינת שם לגבולות שלך.
    תרשי לעצמך להתמקד רק בעצמך! שימי את הנוחות שלך בראש סדר העדיפויות שלך,  הסיבה שאת לא עושה את זה כי אנחנו חשים אשמה או חוששים מתגובה שלילית מהסביבה, במציאות הגבולות רק יעזרו לך.

שיטה מעולה לזיהוי ונתינת שם לגבול- קחי דף וצירי עיגול על הדף בתוך עיגול תרשמי את כל מה שאת צריכה כדי להרגיש שרואים אותך תומכים ושומעים אותך, כל דבר שמסיח את דעתך תכתבי אותו מחוץ למעגל.

2. מודעות עצמית. תקשיבי לתחושת הבטן שלך, לאינטואיציה שלך, חלק בלתי נפרד מהצבת גבולות זה הבנה של מה גורם לי להרגיש בנוח ומה גורם לי לאי נוחות. 

אבל כדי לעשות את זה את צריכה להכיר את הרגשות שלך, תשאלי את עצמך-  מה גורם לי להרגיש בנוח? מה גורם לי להרגיש לא בנוח?זכרי גבולות משתנים במהלך החיים לכן חשוב שנחדש ונעדכן אותם כל הזמן. 

3. התמדה ועקביות. כדי שאנשים ידעו מה הגבולות שלך עליך לא לתת לאף אחד לעבור את הגבולות שלך וזה מצריך ממך להתמיד, אז אל תצפי שאנשים יזכרו או ידעו איך את מרגישה עליך להמשיך להתמיד.

  • 4. צעדים קטנים.  אם את לא יודעת איך להתחיל כי זה גורם לך לאי נוחות או לחרדה תתחילי בצעדים קטנים.

חשוב לי שתזכרי את זה- את ראויה ב-100% לומר "לא" בלי להרגיש אשמה אבל זה מצריך תרגול אני מבין אותך שזה לא קל אבל אם תמצאי דרכים חלופיות יהיה לך קל יותר ונוח יותר. 
לדוגמה: אם אדם מבקש ממך לעשות עבורו טובה ואת לא מעוניינת לעשות את זה, תציעי לו תוכנית חלופית תנסי להציע לו אדם אחר שיכול לעזור לו או אפילו איש מקצוע או כלי שיעזור לו.

5. אסרטיביות-תהיי אמיתית, ברורה ופשוטה. בזמן שאת מציבה גבולות או אוכפת גבול תסבירי מה את צריכה בצורה ברורה ורגועה, את לא צריכה להתנצל או להצטער ולתרץ תירוצים בגלל הגבולות שלך, בנוסף את יכולה להחליט מתי להיות אסרטיבית ולהתאים את עצמך לסיטואציה.אם את יודעת מראש על גבולות שמכעיסים אותך או שאת רגישה אליהם, את יכולה לתכנן מראש מה את הולכת להגיד.

6. גיבוי ותמיכה. הגדרת גבולות והצבתם בחייך יכולים להיות מאוד מסובכים, במיוחד שלא לימדו אותנו את זה מעולם. אם את מרגישה שאת לא מצליחה תזכרי את אף פעם לא לבד, תבקשי עזרה מאנשי מקצוע המתאימים שיתנו לך את התמיכה הגיבוי והכלים המתאימים.

נתנאל אביב- מטפל ב- NLP, תטא הילינג וקלפים טיפוליים. לדף המטפל כנסו>

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

פוסטים נוספים

לא פעם עולות שאלות לגבי מהי המשמעות של התעוררות בלילה בשעה קבועה או לפנות בוקר בשעה כזו או אחרת. אולם האם באמת יש דרך לדעת

לקריאת הפוסט »
X