המכון ללימודי רוחניות

054-7701538

על ההיסטוריה של הוויקה (Wicca) – דת פאגנית מתחדשת

וויקה  (Wicca) הינה דת ניאופגנית, (דת פאגנית מחודשת). הדת שמה במרכז הפולחן שלה את הטבע. פולחני הדת חוגגים את הדואליות של הזכרי והנקבי שבאה לידי ביטוי ומשתקפת לפי עקרונותיה של הדת בכל דבר הקיים בעולם. שורשי דת זו מגיעים מתרבויות עתיקות באירופה כמו הוויקינגים, הנורדים, הכוהנים הדרואידים והמנהגים המסורתיים של תרבויות אלו כפי שהיו נהוגים לפני מאות ואלפי שנים.

לחצו לקריאה על המיתולוגיה הנורדית

התחדשות הדת החלה בראשית המאה ה-20 באזור אנגליה. הדת, יסודותיה ומנהגיה היו קיימים כבר מאות שנים בכפרים שונים באנגליה שהמשיכו לשמור את המסורת והטקסים הקדומים. דת זו הייתה דת סודית. רק הפעילים במעגלים של הוויקה (Wicca) שהיו שותפים פעילים בפולחני הדת ידעו על קיומה. כל הנעשה במעגלים אלו נשמר בסוד, כמו גם עצם קיומה של דת עתיקה זו. ג'רלד גרדנר, שנמשך מאוד לנושא, החליט לחקור את הוויקה ומנהגיה ולהביא את סודותיה לאור בעולם המודרני. הוא כתב מגוון ספרים בשפה האנגלית על הדת וכך חשף אותה ברבים. בעקבות עבודות המחקר שלו והספרים שלו, ג'רלד נחשב למחדש של הדת הוויקנית בעולם המודרני, אולם חשוב לציין שבקרב מאמיני הדת  קיימים חילוקי דעות בנוגע  לגבי איכות ואמינות תכניו.

וויקה WICA

על ההיסטוריה של הוויקה (Wicca) – דת פאגנית מתחדשת

דת הוויקה באופן טבעי הגיעה והשתרשה בעיקר במדינות דוברות אנגלית והיום היא נחשבת לאחת הדתות עם קצב הגדילה המהיר ביותר בעולם.
בארה"ב, דת הוויקה (Wicca) קיבלה תאוצה גדולה בשנות ה-60. הערכים של הדת הוויקנית והמהפכה החברתית היו בעלי אידאלים חופפים ומשותפים: אהבת הטבע, אהבת האדם באשר הוא, שיווין בין המינים, מיניות מקודשת והאלוהות הטמונה בכל דבר, היו בהתאמה מושלמת לרוח התקופה. ההתאמה של דת הוויקה לרוח התקופה הייתה מה שעזר לוויקה (Wicca) לתפוס תאוצה גדולה בארה"ב, ומשם בשאר העולם.

לארץ, דת הוויקה הגיעה עם מהגרים ועולים חדשים מאנגליה ומארה"ב, שהביאו יחד איתם את מערכת האמונות שאימצו במדינותיהם.

על המסורות והעקרונות של דת הוויקה Wicca :

WICCA – מגיע המילה WICCHE, זאת אומרת מכשפה. כל עוקבי הדת מוגדרים כמכשפות, שכן כישוף וטקסיות הינו חלק מהותי של הוויקנים.

וויקנים לא הולכים לבית כנסת, לכנסייה או למבנה אחר, הפולחן של הוויקה נעשה בטבע. הטבע והאדם מקבלים מעמד של קדושה כשהאל והאלה נפגשים במעגל – המקדש של הוויקני. המעגל של הוויקה בעבור הדת הוויקנית משקף את השלם ואת השוויון המוחלט בין כל המשתתפים בו, זהו קו שאיננו נגמר, ממש כמו החיים עצמם, ובא לסמל את המחזוריות ואת הסבב הבלתי סופי של החיים, הלידה והמוות.

דת הוויקה איננה מאמינה בשטן, לפי הדת אין גיהינום, אין סט אחד של רע, וזה שינוי משמעותי נוסף לעומת דתות מונותאיסטיות. בדתות המונותאיסטיות מדברים לאורך כל המשנה הדתית שלהן על מבנים היררכיים בהם אנו מגדירים את הטוב כערך עליון אליו אנו שואפים להתקרב, ואת הרע כערך תחתון ממנו אנו מנסים להימנע. בוויקה מאמינים כי לכל דבר יש טוב ורע והכול תלוי בשימוש שאנו עושים בו. ניתן להביא כדוגמה מצב בו כור גרעיני יכול לשמש לייצור של חשמל, והוא יכול גם לשמש לייצור נשק גרעיני ולמלחמה.

וויקה כדרך חיים- פילוסופיה וויקנית:

המכנה המשותף של רוב הדתות הקדומות, ובכלל לכל הדתות המוכרות לנו היום, מגיע מהכרה בעליונות הטבע, במחזוריות החיים והפלא שבכדור הארץ. כשהאדם העריץ את הטבע הוא קיבל את האלוהות שבטבע ובעולם כולו, הוא קיים מתוך כבוד והארה את חייו בסינרגיה מוחלטת עם הטבע. לוחות השנה של האדם נבנו בהתאם למחזוריות הירח (לוח השנה היהודי) או והשמש (לוח השנה גריגוריאני). המחזוריות של הטבע ניבאה מתי אפשר לגדל את הגידולים, מתי זה זמן לנוח ומתי זמן לחגוג.

בזמנים עתיקים יותר, כשהפולחן היה עוד ביסודו פגאני, בני האדם האמינו כי ממש כפי שהגיעו מהרחם של אימם אל העולם, כל העולם כולו נברא מהאם הגדולה. בני האדם הקדומים נתנו חשיבות גדולה ליקום ולכדור הארץ (האם הגדולה)  ולכל הייצורים החיים על פני האדמה, לפי הוויקה כולנו ילדיה של הארץ (האלוהות) וכולנו שווים בעיניה.

אנשי הוויקה (Wicca) מבקשים להעיר את הערכים של הדת, אותם שכחה האנושות במהלך השנים והדיכוי הדתי. דת הוויקה מאמינה בשילוב בין האל לאלה לצורך הבריאה, שני כוחות הטבע המצויים בכל דבר או בכל אדם. הדת מאמינה שיש להעיר את החיבור לטבע ולקדושה שבו.

פולחן האלה וויקה פאגניזם

וויקה (Wicca) ומוסר :

כאשר אין שטן ואחראי בלעדי לרע, על פי דת הוויקה (Wicca) האחריות נמצאת בידי האדם עצמו והשימוש שהוא עושה במה שהעולם מציע. דת הוויקה מעבירה את אחריות המעשים לאנשים עצמם ומזהירה בפני שימוש לא נכון ומזיק בכוח שיש לכל אחד מאתנו.

אחד העקרונות החשובים ביותר של הוויקה היא האמירה – "Harm no one". הוויקנים תמיד מחפשים לא להזיק ורק להטיב עם עצמם והסביבה. עיקרון נוסף וחשוב מאוד של הדת הוא השמירה על הרצון החופשי של האדם. על פי הוויקה אין לכבול אנשים ו\או לגרום להם לעשות משהו בניגוד לרצונם החופשי.

היות והאחריות האישית על המעשים מוטלת על האדם עצמו, דת הוויקה אינה רואה את עצמה כמרות דתית. עקרונות אלה הינם הצעה ולא חוק בעל יעבור. הפעילים השונים במעגלים הוויקנים יודעים כי קיים חוק ה-3 הוויקיני. על פי עקרון זה, כל פעולה שאדם עושה, לטוב ולרע, תחזור עליו בעוצמה משולשת. כך הוויקה מזכירה על שחשוב לשקול בכבוד ראש את המעשים שלנו ומעודדת לקיחת אחריות.

ניתן ללמוד את דת הכישוף הוויקנית במעגלים סודיים. אם ברצונכן לקבל פרטים נוספים השאירו הודעה באתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

X