המכון ללימודי רוחניות

054-7701538

גלגול נשמות ביהדות – סיפורה של נשמה על פי הקבלה ומקורות יהודים

כתבות אחרונות

חפשי באתר

גלגול נשמות ביהדות ובקבלה

האם את מאמינה בגלגול נשמות?

ואם אינך מאמינה – האם זה אומר שלא תחזרי לכאן שוב לאחר שתעזבי את גופך?

האם רק אנשים שמאמינים בגלגול נשמות חוזרים לכאן אל גוף חדש לאחר מותם?

ומה יש ליהדות ולקבלה לספר על כך?

כל זה ועוד במאמר המלא

 

סיפורה של נשמה – על גלגול נשמות ביהדות ובקבלה:

 

גלגול הנשמות ביהדות ובקבלה מקבלים התייחסות מורחבת! האמונה בגלגולי נשמות נפוצה לאורך ולרוחב האנושות כולה בוורסיות שונות, חוצה תרבויות ואמונות, ומעסיקה את המין האנושי לאורך הרבה דורות.

והסיבה: השאיפה התמידית של האדם לקבל תשובות, לגלות מהיכן הגיע ומדוע, מה הוא עושה פה בכלל, להבין את משמעות החיים ואת מה שעובר עליו באופן אישי.

אני חוקרת את נושא גלגול הנשמות ביהדות ובקבלה בכלל כבר הרבה שנים מאותן סיבות, ואכן, קיבלתי הרבה תשובות ותובנות בנוגע לעצמי ולמסלול החיים שלי. גם את תוכלי למצוא הרבה תשובות לשאלות המהותיות שלך דרך הלימוד על גלגולי הנשמות ביהדות. הנושא הוא רחב ומכסה הרבה תחומים מרתקים. למעשה – מסביר ידע גלגול הנשמות את מהות החיים פה על פני האדמה.

כאן אתייחס בקצרה לחלק קטן מהידע שיש ליהדות ולקבלה להציע בנושא גלגולי נשמות:

האם ביהדות מאמינים בגלגול נשמות?

אם תחקרי את הגישה של הדתות המאורגנות המערביות לנושא גלגול הנשמות, תמצאי פילוסופיה פשוטה האומרת שאדם שנפטר, עולה לשמים, ושם הוא עומד בפני בית דין של מעלה ונשפט על מעשיו בחיים האלה. משם הדרך מאוד ברורה – או לגן העדן, או לגיהינום. הגישה הזו נפוצה גם ביהדות, גם באיסלאם וגם בנצרות.

(בבודהיזם, בהינדואיזם, ובפילוסופיות המזרחיות, מושרשת האמונה בגלגול נשמות כחלק טבעי מתפיסת החיים.)

הסיבה לכך היא שההנהגה הדתית מעוניינת להשריש את נושא השכר והעונש בקרב המאמינים כדי לשמור על מידות מוסר והתנהגות חברתית נאותה. כאשר האדם מפחד לחטוא מהפחד שיגיע לגיהנום, הוא תמיד נזהר במעשיו בגלל האיום המתמיד הזה, ובגלל השאיפה להגיע לגן העדן לאחר פטירתו.

האמונה בגלגול נשמות ביהדות ועל פי הקבלה:

התפיסה מתרחבת כאשר אנו חוקרים את הצדדים המיסטיים ביהדות – תורת הקבלה בהקשר של גלגולי נשמות. תורת הקבלה כמו היהדות מאמינה בגלגול נשמות, ובכתבי הקבלה העתיקים ישנה התייחסות נרחבת לנושא. אנו מוצאים בפירוט את ההתייחסות לשורשי הנשמות והדינים שחלים עליהן בפירוש הזוהר לפרשת משפטים.

לפי הקבלה, אנו מגיעים חזרה בגלגול כדי לבצע כאן תיקון ולהפעיל את הבחירה החופשית.

גלגולי הנשמות קיים כדי להשלים את כל מניין תרי"ג המצוות וכל התיקונים שכל אדם חייב בהם, וגם כדי לקנות דעת – להרחיב את המודעות ולפתח את הנשמה שניתנה לנו. אדם רגיל אינו מסוגל להשלים את כל תרי"ג המצוות בגלגול אחד, ולכן עליו לחזור ולהתגלגל שוב ושוב כדי להשלים את הכל, עד שיגיע לדרגת צדיק ולא ייאלץ להתגלגל שוב.

מהי המטרה של מהלך גלגול הנשמות בקבלה?

לפי הקבלה: הגלגולים שעוברים בני האדם, תורמים לידע המצטבר בעולמות העליונים.
הסיבה לבריאת העולם התחילה ברצון פשוט של הבורא: התעורר בבורא רצון ללמוד את עצמו – כלומר – להוכיח לעצמו את שלמותו, חוכמתו ומעשיו.

בתלמוד עשר הספירות עם פירוש הרב אשל"ג כתוב:

"וכאשר עלה ברצונו הפשוט, לברוא העולמות ולהאציל הנאצלים. להוציא לאור שלימות פעולותיו ושמותיו וכינויו, אשר זאת היה סיבת  בריאת העולמות."

המקור רוצה ללמוד את עצמו דרך מה שהוא בורא.

על פי תפיסת עולם של גלגול הנשמות בקבלה האל רצה לברוא עולם גשמי ומוחשי שהוא שונה לגמרי מתכונותיו הרוחניות, האינסופיות והאחדותיות, כדי לקבל בחזרה ידע דרך פירות יצירתו. בעולם הבריאה, שממוקם מתחת לעולם האצילות, נבראות נשמות המיועדות לאכלס את כל אשר חי בעולם, מדוממים, מינרלים, צמחים, חיות, ועד לבני אדם.

האדם – נזר הבריאה מוצב במרכז: דרך הגלגולים שלו, כישות בעלת מודעות (חי מדבר) מתבצע תיקון העולם כולו:

אם כך אנו לומדות כי על פי אמונות של גלגול הנשמות ביהדות החוכמה היקומית העצומה המצטברת תוך כדי מסעות הגלגולים, והשיעורים שנלמדו בעולם החומר דרך התנסויות וחוויות, עולים בחזרה למעלה אל העולמות הרוחניים ומזינים את מחשבת הבריאה . כך מתבצע תיקון העולם כולו.

הרמח"ל כתב בפירושו לפרשת משפטים על גלגול הנשמות ביהדות:

כל הגלגולים הם מטעם ההנהגה הגבוהה, לא רק בגלל מעשים שכל נשמה צריכה לתקן (באופן אינדיבידואלי). (על ידי גלגולי הנשמות) בזה תלוי תיקונו של כל העולם, כי כאשר הנשמות באות ומתגלגלות בעולם הן מאירות את ההנהגה העליונה.  הגלגול הזה סובב והולך עד סוף התיקון הכללי של כל הנשמות. וזהי למעשה תפיסת העולם של גלגול הנשמות ביהדות. אם היתה האינטליגנציה הגדולה (הבורא) נשארת בגדר פוטנציאל לא ממומש, מבלי שהתבצעה הבריאה, היא לא היתה יכולה לצמוח ולהתפתח.

בטרם הבריאה, בעולמות העליונים, כל המערך של מה שעתיד להיות כבר נקבע מראש. זהו חלק מהתכלית הגבוהה של היקום, מהתכנית האלוהית. לפי הקבלה ואמונות נוספות, כל ההתרחשויות, האירועים, הסיבות והתולדות כבר רשומים בספריה הקוסמית מימי קדם – קדמת דנן.

דנן = DNA  של הבריאה – שהיה קיים עוד מלפני הבריאה.

כל הידע הפוטנציאלי העצום הזה, היה חייב להתממש ולהוכיח את עצמו.

והיכן נמצאת זכות הבחירה שניתנה לנו בתוך עולם החומר?

איך אנו יכולים לממש אותה בגלגול הנוכחי שלנו?

על זה נדבר בהרחבה בסדנה שלנו לפרטים על סדנת גילוי עצמי דרך גלגולי נשמות כאן

אז מדוע מתגלגלים שוב ושוב על פי היהדות והקבלה?

לפי הקבלה, כשבני האדם מגיע לעולמות העליונים לאחר מותם, הם עומדים בפני בית דין של מעלה. אם אפשר לנקות אותם מהחטאים שלהם, נסלח להם והם לא יצטרכו לחזור בגלגול נוסף. הנשמה שלנו זימנה לחיינו אנשים ואירועים, תלאות וייסורים, שאיתם נצטרך להתמודד לאורך חיינו לצורך למידה והתפתחות. כאן בעולם החומר, הלמידה נעשית בהרבה מקרים דרך הקושי.

בכל גלגול נפתחים חשבונות חדשים שאותם צריך לשוב ולתקן בגלגולים נוספים: כאשר האדם מקלקל במעשיו, וגורם עוול לאחרים, חשבונות חדשים נפתחים עם דמויות שהשתתפו בחייו. אם לאורך חיינו התייחסנו בצורה פוגענית לאנשים הקרובים לנו, טעינו, מעדנו, לא שמרנו על הכללים, את כל הטעויות האלה צריך לשוב ולתקן.

אם מגיע האדם לעולם האמת זך ונקי, הוא מקבל את השכר על כל המצוות שעשה וזוכה להגיע לגן עדן עליון. אדם ימשיך ויתגלגל שוב ושוב עד שיסיים לשלם על כל החשבונות הפתוחים. וזה אומר עשרות או מאות גלגולים.

לפי תורת גלגול הנשמות בהקבלה, רק החלקים של הנשמה שעדיין זקוקים לתיקון יורדים לגלגול נוסף, כי את מה שכבר תוקן, אין צורך לשוב ולתקן.

רוצה להצטרף לקורס המלא לגלגולי נשמות? כנסי כאן>

הסיבות החשובות ביותר שעליהן חייבים לחזור לגלגול הנשמה ביהדות

1. מצוות פרו ורבו:

מי שנפטר ערירי ולא העמיד צאצאים על פי היהדות והקבלה חייב לחזור לגלגול נוסף.

המצווה הגדולה ביותר של האדם היא פריה ורבייה – בדרך זו האדם משאיר חלק מנשמתו אחריו בעולם הזה כדי להמשיך את מעשה הבריאה. כישלון בהבאת צאצאים הוא, לפי הזוהר והקבלה, הפרת הברית שבין האדם לבורא, המחייבת את האדם לעשות מאמץ מקסימלי לגילוי השכינה. האדם שנכשל ברבייה "ממעט את צלם האדם" כי לא השאיר אחריו שום שריד. הוא חייב לחזור לעולם הזה ולהוליד ילדים.

האמונה היא שהוא ירד בחזרה לעולם דרך צאצא שיוולד לאשתו. אז, חובת הייבום חלה על אחיו של הנפטר, כדי להשלים את המלאכה. מי שלא מוכן לעשות ייבום לאלמנה שנותרה ללא ילדים, לפי הזוהר, דינו מיתה.
נפש הבעל המת נשארת צמודה לאישה עד שהיא מסוגלת ללדת לו ילד מקרוב משפחה. הייבום משחרר את נשמת המת מהאלמנה.

וחובה נוספת לחזרה בגלגול על פי הקבלה:

2. עבירת הגזל היא עברה שמחייבת חזרה בגלגול לעולם הזה, כי עליה אי אפשר לכפר בעולם האמת שהוא עולם רוחני בלבד, אלא רק בעולם החומר. להחזיר לנגזל את מה שנלקח ממנו ולפצות אותו.

על גמר התיקון על פי גלגול הנשמות ביהדות ובקבלה:

אז מה יהיה כאשר אנו נמלא את כול התיקונים שעלינו למלא? מה יהיה כאשר נסיים להתגלגל?

גמר התיקון, לפי הקבלה, אומר: חזרה של כל הנשמות למצב המושלם של קיום בעולם האין-סוף.

גמר התיקון הוא המצב שבו כל הנשמות מתחברות בחזרה אל מקור האלוהי שיצר אותן, לאחר שסיימו ללמוד ולחוות את כל מה שנועד להן.

אז הן מתמלאות באנרגיה הטהורה של הבורא. כל נשמה מגיעה למודעות הגבוהה ביותר שבה היא מרגישה אחדות עם כל הנבראים, והיא נצחית ושלמה.

לפי רבי עקיבא, בגמר התיקון מתקיימת הסעודה הגדולה – נשף הסיום.

כדי שכולם יגיעו מתוקנים לקו הסיום, יש נשמות שחייבות לעבור תהליך מואץ ולתקן דברים שלא הספיקו לתקן – וזה מתבטא באינטנסיביות של התסריטים האישיים שלהן – הרבה דינים, הרבה צרות ואתגרים.

זה מה שאנחנו רואים סביבנו בעשרות השנים האחרונות, יש עלינו לחץ גדול להתעוררות ולגילוי כוחה של הנשמה שלנו.

אם את רוצה להרחיב את הידע שלך, ללמוד עוד ולהצטרף אלינו לסדנת מדיטציה קבלית או סדנאת שחזור גלגולים ברוח הקבלה. 

צלצלי אלינו: 054-7701538

על כותבת המאמר: אורנה היא תלמידת קבלה ומורה כבר יותר מ-20 שנה, אמנית, מאיירת, מעצבת, מפיקה ומוציאה לאור את מוצרי “תובנות הקבלה” מאמריה וציוריה הופיעו בעיתונים ובכתבי עת ברחבי העולם.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

פוסטים נוספים

X