המכון ללימודי רוחניות

054-7701538

על עיוור צבעים שרואה את כל גווני הקשת – הרצאה של TED על היכולת לראות הרבה מעבר באמצעות התדרים של הצבעים

כתבות אחרונות

חפשי באתר

התדרים של הצבעים עיוורון צבעים

"כל גרמי השמים וכל הדברים שעל הארץ, כלומר כל העצמים המהווים את היקום, אין להם קיום ללא התפיסה האנושית" – ג'ורג' ברקלי 

כך התפיסה שלנו מוגבלת רק למה שאנו מוכנות לקבל ולראות או שאנו פותחות את המהות שלנו ומאפשרות להכניס לחיינו מעבר לנראה לעין.

בדרך זו עובד גם עולם הצבע והתדרים הבלתי נראים. כיום ידוע על קיומם של כ- 2. 3 מילון צבעים. כשאנו רואות צבע בעולם שלנו אנו למעשה רואות את ההשתקפות של הצבע החסר בדבר. לדוגמה בננה צהובה, לא באמת צהובה היא רק מחזירה את הצבע הצהוב מבין כל הצבעים שפוגעים בה.

בעצם מה שאנו לומדות הוא כי הצבע לא מוגדר או תלוי באובייקט עצמו (בניגוד לגובה משקל, מרקם וכו') אלא שראיית הצבע תלויה באורך אחזור הגל של האור למוחנו. זה אומר שאם אני אעמוד כאן ואראה צבע מסוים, אדם אחר בדיוק באותם התנאים יראה את אותו הצבע בדיוק. האומנם? צבע גם מבוסס על תפיסה סובייקטיבית הניתנת לפרשנות על ידי המוח, והיות וכל מוח עובד אחרת ההשערה היא כי כל אדם רואה צבע אחר.

באפריקה גילו לאחרונה, כי שבט ההימבה שאין לו את הצבע הכחול, וכאשר נתנו להם מעגל של צבעים ירוקים ואחת מהם הייתה כחול הם לא זיהו אותו. בחבורה של אנשים אנגלים כאשר נתנו להם מעגל של ירוקים עם אחד גוון קצת שונה הם לא הבחינו בו לעומת שבט ההימבה שכולם הבחינו. מה שיכול להעיד כי התפיסה שלנו של צבע היא רק קשורה לצבע עצמו אלה גם למילים שאנו בוחרים. ולהשפעות התרבותיות שלנו.

דבר נוסף שמשפיע על תפיסת העולם שלנו של הצבע הוא השלמת התמונה על יד המוח שלנו.

האם  ת  יכ לה   לק וא  את   מה   ש תוב   כ ן   בלי    בעייה?

העין למעשה מתמקדת רק בנקודה אחת אותה היא רואה בברור, זה הזיכרון  שלנו של איך שנראה המרחב שגורם לנו לראות את כל החדר. 

אם כך אדם אינו יכול לראות צבע כפי שהו הוא באמת אלא כפי שהמוח שלנו מפרש אותו בהתאם למבנה האישיותי שלנו ויכולות שלנו.

כך כל צבע יתפרש אחרת על ידי אנשים שונים, מה שאדם אחד רואה כאדום אינו תמיד אדום בעבור אדם אחר. ולכן משמעיות רבות על ופירושים המעידים על המבנה האישיות של האדם.

רוצה ללמוד עוד על אבחון בצבע כנסי

האמן ניל הרביסון נולד עם מחלה נדירה שגורמת לו לעיוורון צבעים מוחלט.

מחלה זו הביאה לחייו ולחיי רבים הסובלים כמוהו לבעיות רבות. אבל יש הרואים בבעיות כנקודות חולשה ויש הרואים בהם כאתגרים ומקומות המאפשרים לצמיחה.

נילי הרביסון התקין מוחו מכשיר מיוחד ההופכים את הצבעים לתדרים של צליל. כך למעשה, התדר של הצבע מתרגם באופן אוטומטי לתדר של צליל ומוחו בכבר באון אינטואיטיבי מתרגם זאת לצבעים. כך מצליח ניל להפוך את העולם האפור בו הוא גדל לעולם מלא בצבעים, לשמוע את המוזיקה המתנגנת מכל צבע, להקשיב לציורים ועבודות אומנות ולהרחיב את ליבו ותועדו על יד צלילי הצבעים.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

פוסטים נוספים

X