המכון ללימודי רוחניות

054-7701538

לכל עם יש את המיתוסים והמיתולוגיה שלו. המשותף לכל המיתוסים בעולם הוא הדרך שבה הם עזרו לאנשים להתמודד עם תופעות הטבע. כך למשל האל זאוס מהמיתולוגיה היוונית מהווה הסבר להופעת הברק ומלחמות הטיטאנים מהווים הסבר לרעידות אדמה. המיתולוגיה הנורדית מהווה את אחד מסוגי המיתולוגיות המיוחדות והיפות ביותר שיש. על בסיס סיפורי המיתולוגיה הנורדית בנויות הרונות / רונים, כאשר כל רונה מהווה פרק או סיפור בתולדות היווצרות העולם או תופעה בעולם.

כל רונה במיתולוגיה הנורדית משקפת עולם ומלאו. כל רונה נקשרת לאל או אלה מהפנתאון הנורדי הוויקינגי ויחד אתה נקשרות תכונות האופי, החוזק והחולשה הבאות לידי ביטוי באגדות ובמיתוסים המשויכים לכל אל ואלה. לכן, לצורך הלמידה של הרונות / רונים יש צורך בהכרת תולדות האלים הנורדים השונים והכרת האנרגיות הקשורות בהם, לכן החלטתי לחקור את המיתולוגיה הנורדית ויקינגית. הופתעתי לגלות שמעט מאוד חומרים כתובים קיימים בעברית על הנושא שכמעט ולא נחקר בישראל. אני מקווה שאצליח להביא את רוח האומה הנורדית הקדומה דרך האגדות והמיתוסים שלה. בסוף כל מאמר אסקור בקצרה את הקווים אשר משפיעים על הרונות / רונים והאגדות שלהן מתוך הסתכלות על המיתוס עליו אנו מדברות.

המיתולוגיה הנורדית ומבנה העולם על פי הוויקינגים:

נתחיל מההתחלה, מיתוס הבריאה של הנורדים: לכל עם ואומה תיאוריה פילוסופית, מיתית ודתית המסבירה את מקורו של העולם ואת סיבת היווצרותו של היקום. כך גם לעם הנורדי יש הסבר ליצירה ולמקורו של העולם, החיים, הטבע, מבנה העולם והאלים.

לפני תחילתו של היקום:


על פי המיתולוגיה הנורדית, לפני תחילתו של היקום, היו 2 עולמות נפרדים: Niflehim  ו- Muspellehim.

Niflehim- הוא שם של עולם אחד. שם עולם זה מורכב מ-2 מילים Nifle =ערפל him=בית. "בית הערפל" וכשמו כן הוא. "בית הערפל" היה מקום חשוך ואפל השוכן בצפון הקפוא. עולם זה, אשר אחראי על הקרח הנצחי, היה המקור ל- 12 נהרות קפואים.

Muspellehim- הוא שמו של העולם השני.  גם שם זה מורכב מ-2 מילים  -Muspel =אש him=בית. עולם זה היה ממלכת האש, אשר שכנה בדרום החם. ממלכת האש הייתה בהירה וחמה עם נהרות אוקר ומים רעילים, והיא מזכירה בתיאורים שלה  את הדימוי של הגיהינום  בתקופת ימי הביניים באירופה.

שני עולמות אלה מייצגים את המאבק התמידי בין כוחות הטוב וכוחות הרע והם מהווים קווים מנחים ואת עקרונות היסוד של החיים לפי המיתולוגיה הנורדית.

בין שני עולמות אלה שכן GINNUNGAGAP "בור ללא התחתית". הבור היה ריק גדול שהכיל את הזרעים של כל הדברים. המיתוסים מספרים שהבור היה כל כך עמוק שהעין אנושית לא יכלה לראות את התחתית שלו.

נהרות שני העולמות (עולם האש ועולם הערפל) זרמו והתרחקו מהעולם המקורי שלהם ונפגשו ב"בור ללא תחתית".

סמלים ויקינקינג רונים

בריאתו של העולם על פי המיתולוגיה הנורדית:

ככל שהנהרות הקפואים התרחקו מהמקור, הם נמסו מהחום של "ממלכת האש". מתוך תנועתיות ושינוי הצורה של הקרח נוצר הענק יימיר (Ymir), אביו של גזע הענקים. יימיר היה ענק כפור אשר היה בנוי מנצנוצי שלג וקרח.

מיתולוגיה נורדית

מתוך המים נבראו יצורים נוספים ביניהם האל הראשון בורי. בורי היה סבא של האל אודין, האל המאגי אשר לפי המיתולוגיה הביא גם את הרונות / רונים לעולם (חשוב לציין כי אודיין היה גם אל המלחמה ואחד האלים הראשים בפנתאון הוויקינגי). אודין ואחיו, וילי ו-וה (ve) הרגו את הענק יימיר ומתוך גופו יצרו את העולם.
מבשרו יצרו את האדמה, משעריו את העצים, את דמו הפכו לים ואגמים (להזכירכן הוא היה בנוי מקרח), עצמותיו הפכו להרים, משיניו את הסלעים ועוד.

מתוך גופו של הענק, יצר אודין גם את ארבעת גמדים Nordi , Sudri, Austri  ו- Vestri (אבעת הכיוונים ורוחות השמיים) שהיו אחראים על החזקת כדור הארץ.

מתוך הניצוצות שיצאו ב-"עולם האש" יצר אודין את הכוכבים וסידר את מסלוליהם.

 

בריאתו של האדם הראשון על פי המיתולוגיה נורדית:

את האדם הראשון בראו אודין ואחיו, וילי ו-וה (ve) מתוך עצים. אודין ואחיו לקחו שני עצים מהחוף ונתנו להם צורה אנושית. אודין נשם בהם את הרוח והחיים, ווילי נתנה להם מחשבה ורגש, ו-וה נתן להם את חוש השמיעה והראייה. האלים נתנו שמות ליצורים חדשים שהם יצרו: האדם נקרא ASK –  אסק  (שאל) והאישה אמבלה  Embla.

רונות / רונים והשתקפות מיתולוגית הבריאה הנורדית:

כל רונה משקפת עולם ומלואו והיא באה לספר סיפור. בכל סיפור של בריאה או מיתוס נורדי ניתן למצוא הרבה השפעות וקשר ל"עולם האש" ול-"עולם האופל". שתי העולמות משתקפים בחלק מהרונות, לדוגמא הרונה Sowellu אשר משקפת את מכת האש של הברק. והרונה Isa אשר משקפת את הקרח ומסבירה את דרך הסיפור המיתי של הימצאותו של הקרח באזורים נרחבים במדינות סקנדינביה. רוב הרונות נמצאות על הרצף בין הקיפאון לאש כששני הצדדים מביאים אנרגיות חיוניות לחיינו.

ממלכת האש וממלכת האופל נחשבות לרעילות ומסוכנות לאדם (וגם לאלים), מכאן אנו אנו לומדים כי הרונות מחפשות  איזון מושלם בין 2 קטבים אלו (חום וקור, אש וקרח) וכי ממלכה אחת מחלישה את השפעתה של השנייה.

לכן, אם בפריסות, עולות רונות קשות המדברות על קיפאון כמו NAUDHIZ ויחד איתן יש רונות המדברות על אש ואור כמו KENAZ, המשמעות היא כי תקופה של קיפאון תתחיל להישבר ותהיה לפרק זמן קצר יותר מהצפוי. זכרו כי ממש כמו בסיפור הענק יימיר צמיחה תגיע מתוך הפשרת הקיפאון ואיתם יגיעו חיים חדשים. ממש כמו הופעתו של האביב לאחר החורף.

משמעות הריק בעולם הנורדי חשובה לא פחות. הריק הוא המקום המאפשר את המפגש, את התנועה, את השינוי ואת הצמיחה. הריק מכיל את כל העולמות ורק בתוך הריק- "הבור ללא תחתית" יש לעולמות אפשרות להיפגש. בריק עוצמה גדולה שאנו צריכים ללמוד לנצל, כי הריק מאפשר את הקיבולת של הכל ללא כל גבול, תנאי או שיפוטיות ובדיוק כמו שכל העולמות נפגשים בריק, כך כאשר הכול חי בנו ביחד, נוצרת תנועה.

 

חשיבות הקרח, המים והתנועה לפי המיתולוגיה הנורדית: 

לפי המיתולוגיה הנורדית, העולם והיקום כולו נבראו ממים שהופשרו. מתוך הקרח יצאו הענקים, האלים ולאחר מכן מתוך הענקים ייצרו האלים את כדור הארץ ואת החיים עצמם. כך, ראו הנורדים בקיפאון חלק מתהליך הכרחי- חלק חשוב מדרך יצירת החיים. כך גם הרונות/ רונים המדברות על קיפאון צריכות להתפרש, תהליך הכרחי שאנו צריכות ללמוד לקבל בהבנה, שההפשרה מהקיפאון מייצרת תנועה ומתוך התנועה יכולים לצמוח דברים חדשים וטובים יותר.

אולי יעניין אותך גם:

מה הם רונות ואיך עובדים עם  אבני רונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

X